Hakusanamainonta Yandex
Mikä on Yandex?
Yandex on yleisimmin käytössäoleva hakukone niin Venäjällä kuin muillakin venäjänkielisillä alueilla. Arvioitu Yandexin markkinaosuus on yli 60 % kaikista venäläisistä Internetin käyttäjistä maailmanlaajuisesti. Toiseksi käytetyin hakukone Venäjällä on Googlen venäjänkielinen versio. Yandex on muutakin kuin hakukone. Se on kokonainen sivusto vekkosivustoja, joissa on kaikki kuvitteelliset Internet-palvelut: sähköpostit, uutiset, kuva-albumit, blogit, videosivustot, kartat, musiikkia ja paljon muuta. Yandex mielletäänkin useimmiten enempi sähköisenä kanavana kuin hakukoneena. Yandex on myös tehnyt yhteisöpalvelu Facebookin kanssa sopimuksen käyttäjien kirjoitusten näyttämisestä Yandexin hakukoneessa.
Mainonta Yandexissa
Mikäli
asiakaskuntasi sijaitsee venäjänkielisillä alueilla, mainonnan
kohdistaminen pääasiallisesti Yandexiin on toimivin valinta.
Mainostaminen Yandexissa on toiminnallisesti vastaavaa kuin
mainostaminen muissa hakukoneissa. Meillä on tukenasi venäjän kielen
osaaminen ja ostamme mainonnan sinulle suoraan Venäjältä. Pystymme
tarjoamaan yrityksellesi ajantasaista analytiikkaa mainonnann
toimivuudesta, mainonnan kohdistamisen oikeaan kohderyhmään ja mainonnan
kustannustehokkuuden. Tarvittaessa käännämme sinulle raportit
suomenkielisiksi.
Mainonnan suunnittelun erityistarpeet Yandex-hakukoneessa
Venäjän kielen taivutuksen erityispiirteet suosivat Yandex-hakukonetta. Yandexin algoritmi perustuu venäjän kieleen, sen sijamuotoihin, taivutuksiin sekä kyrilisiin kirjaimiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon mainontaa suunniteltaessa, kuten myös verkkosivuston soveltuvuus Yandex-mainontaan. Tarvittaessa teemme omalla domainilla varustettuja landing page -sivuja tai hakukoneoptimoimme sivustosi Yandexiin. Lisäksi on syytä suunnitella kampanja kohtaiset avainhakusanat tarkasti, määritellä kampanja alue, sekä sopia kampanjan seurantaan liittyvistä raportoinneista. Tarvittaessa haemme sinulle oman domainin ja teemme venjänkielisen sivuston.
Mainonnan erot Yandex Directissa ja Google Adwordsissa
Google on liike-elämän ja opiskelijoiden käytössä, kun taas Yandexin käyttäjät ovat perusvenäläisiä. Toisaalta Yandex-mainonta tuo asiakkaalle paremman CTR:n eli poikkeuksetta klikkausprosentti on Yandex-mainonnanssa suurempi. Useimmiten mainosbudjetti määritellään siten, että Venäjän hakumainontaan suunnattu budjetti jaetaan 80 % Yandexin ja 20 % Googlen välillä.
Teemme myös bannermainontaa Yadexiin. Bannermainonta on hyvin edullista Yandexissa.